Lespraktijk

Hoogbegaafdheid: Nebraska Starry Night

nebraska starry night hoogbegaafdheid

Plusklassen, extra uitdaging, verschillende soorten scholen, differentiatie aan de boven én onderkant… zomaar een greep uit verschillende termen die een school bezig houden op het moment dat ze vorm gaan geven aan hun onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen. In de serie “HBG” wil ik de komende weken enkele berichten plaatsen rondom dit onderwerp. Vandaag een eerste blik op een instrument dat kan helpen bij identificatie.

In dit bericht refereer ik sterk naar het Ierse/Noord-Ierse beleidsstuk over hoogbegaafdheid. In het bijzonder wil ik vandaag stil staan bij het stuk over de Nebraska Starry Night (Griffin & McKenzie, 1993) dat helpt bij het identificeren van hoogbegaafdheid.

Het formulier

In het Engels is het formulier op de website van de CCEA hier beschikbaar. Ondanks dat het formulier in het Engels is geschreven is het zeer bruikbaar, ook in het Nederlandstalige onderwijs.

Het formulier is in 18 segmenten ingedeeld en met name geschikt voor de onderbouw in het basisonderwijs. Met wat aanpassingen is het ook goed in te zetten in de hogere leerjaren. Het mooie aan dit formulier is de holistische benadering. Dat blijft toch het sterkste element van onderwijs aan jonge kinderen en iets wat op latere leeftijd vergeten wordt als de focus zich meer en meer verlegt naar het cognitieve.

Middels dit formulier heeft de leerkracht/docent een uitstekend “verzamelblad” om een leerling mee te observeren voor kenmerken rondom hoogbegaafdheid (bekijk daarna ook of je jouw leerling als één van deze leerlingen zou typeren). Voor Nederlandse leerkrachten gewend om te werken met het OntwikkelingsVolgModel / ZIEN! is dit wellicht gesneden koek, maar door alles samen te vatten op één A3 is het erg overzichtelijk.

Tot slot

Mijn tip is om dit observatieblad eens twee weken in je klas te leggen en een bepaalde leerling hiermee in de gaten te houden. Welke kenmerken zie je wel, welke kenmerken zie je niet? En welke gedachten maakt dit los bij jou? Uiteindelijk is elk observatiemiddel iets wat informatie geeft over de leerlingen in jouw klas en jou helpt je onderwijs beter vorm te geven. Ik hoor het graag in de reacties hieronder als je dit werkblad handig hebt gevonden!

nebraska starry night hoogbegaafdheid



    Laat een antwoord achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.