Lespraktijk

Gedragsboekje: werk samen met een leerling aan gedrag

Gebruik het gedragsboekje om aan het gedrag van een leerling te werken

Vandaag in de categorie “Lespraktijk” geen lessuggestie, maar een middel om gedragsmanagement te bevorderen in je klas. Met het gedragsboekje kun je een gedragsdoel stellen en hier samen met één leerling aan werken.

Kies je moment

De kracht van het gedragsboekje zit ‘m in het feit dat de leerling samen met jou in gesprek gaat. Je stelt samen een doel om aan te werken en evalueert dit op 3 gezette momenten tijdens de dag. Die momenten kies je samen uit. Voorbeelden van momenten:

  • Start van de dag
  • Ochtendpauze
  • Voor/na een “beruchte” probleemles
  • Lunch
  • Eind van de dag

Op deze 3 momenten evalueer je hoe het vastgestelde doel gaat. Het doel is compleet afhankelijk van de leerling, maar het zal vaak gaan om een klein probleem in de omgang van de leerling met zichzelf/jou/anderen. Stel samen een concreet doel vast, bijvoorbeeld:

  • Ik ga de komende twee weken elke dag mijn vinger opsteken als ik een vraag heb.
  • Ik ga de komende twee weken elke dag een compliment geven aan …. als ik met hem/haar samenwerk.

Door het doel samen vast te stellen omschrijf je een doel waar je een gezamenlijk belang in hebt. Het geef jou als leerkracht de kans om als coach op te treden en uit de negatieve gedragingen weg te blijven die er wellicht voorheen waren in jullie interactie.

Je evalueert kort en visueel: door de mond in een smiley te tekenen. Dus die kan droevig, neutral of vrolijk zijn.

Werkt dit gedragsboekje voor alle leerlingen?

Zoals alles wat met gedrag te maken heeft zijn twee zaken cruciaal: de situatie en de relatie. Je moet daarom goed kijken in welke situatie je het doel stelt en wat jouw relatie is tot deze leerling. Hoe slechter jouw relatie met deze leerling, hoe kleiner de kans van slagen. Hoe ingewikkelder de situatie is voor de leerling, idem dito. Kies daarom in het begin altijd een klein, bereikbaar doel. Je kunt op die manier namelijk positief aandacht geven aan een leerling. Dat helpt weer om de band tussen jou en hem/haar te versterken, waarna je een “groter” doel uit kunt kiezen. Of, door de verbeterde relatie, is dat misschien niet meer nodig.

Dus ja, het werkt zeker bij alle leerlingen, maar kies bewust hoe je hiermee aan de slag gaat. Kies de momenten samen, omdat het invullen van het boekje geen straf moment moet worden.

Download hier:

In de PDF zitten een aantal verschillende binnenpagina’s. Je kunt kiezen op basis van de leeftijd van de leerling welke versie je uitkiest. Het staat je uiteraard volledig vrij om een ander voorkantje te maken. Of laat de leerling er zelf één tekenen!

Ik hoor het graag hoe deze vorm van gedragsmanagement jou bevalt in de reacties hieronder!

gebruik het gedragsboekje om aan het gedrag van een leerling te werken



  • Beantwoord
    Vaneria
    mei 9, 2018 op 12:06 pm

    Dankjewel

  • Beantwoord
    Karin
    mei 13, 2018 op 8:34 am

    Dank je voor je bijdrage aan een beter contact met alle leerlingen.

  • Beantwoord
    riet Goris
    december 11, 2018 op 9:27 am

    heel bruikbaar boekje
    en heel makkelijk aanpasbaar voor alle leeftijden en interesses
    Bedankt !!

Laat een antwoord achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.