Lespraktijk

Zelf-Assessment: Drie inleverbakken

Help jouw leerlingen om te reflecteren op hun eigen werk met drie inleverbakken

Vandaag een eenvoudige tip om een stukje zelf-assessment in te voeren in je klas: een inleversysteem met drie inleverbakken. Of je jouw leerlingen nu zelfstandig laat nakijken of niet, het is altijd aan te bevelen om te kijken hoe ze erover denken als ze hun werk inleveren.

Waarom zou je dat willen doen?

  1. Het leert leerlingen reflecteren op hun werk.
  2. Het kost niet veel tijd.
  3. Het geeft jou direct feedback op de verwerking van je les.

Je kunt deze drie inleverbakken altijd inzetten. Misschien niet bij handvaardigheid, maar zeker bij tekenopdrachten. Of bij rekenen, taal, of wat dan ook.

Hoe het werkt?

  1. Leg je leerlingen uit wat de 3 bakken betekenen. Groen = ging heel goed. Geel = gemiddeld. Het kostte moeite. Rood = te moeilijk, ik moet dit nog oefenen.
  2. Zet de bakken achterin de klas.
  3. Evalueer tijdens een kringgesprek hoe het werkt, wat de verbeterpunten zijn.

Effecten

Het inzetten van deze bakken kan leuke momenten opleveren. Leerlingen die iets in de rode bak doen terwijl ze het werk wel foutloos hebben gemaakt, bijvoorbeeld. Of leerlingen die het in de groene bak mikken en het vol met fouten terug krijgen. Straf je leerlingen hier nooit op af, het leren is altijd een proces en fouten maken hoort erbij. Een goede inschatting maken van je eigen functioneren is altijd lastig en wij moeten onze leerlingen in dit proces begeleiden. Leerlingen die alles fout hebben en het in de rode bak hebben gegooid hebben het goed ingeschat. Je onderpresteerders mikken ‘m waarschijnlijk in geel na vijf minuten werken, slordig en al. Je haalt er van alles uit. Het helpt om in een kringgesprek aandacht te blijven geven aan het evalueren van eigen werk.

Waarom zijn deze drie inleverbakken zo zinvol?

Zelf-assessment heeft een duidelijk rol in ons onderwijs. Zoals dit artikel op Leraar24 het beschrijft: “Leerlingen die hun eigen leerprocessen kennen en reguleren, hebben meer succes in school dan leerlingen die dat minder doen.”

Feedback direct tijdens het werk waarbij leerlingen hun werk kunnen aanpassen is één van de meest effectieve middelen. Maar in een volle klas met 30 leerlingen lukt het niet altijd om hier gehoor aan te geven, hoe graag we dat ook willen. Met deze drie bakken bereik je niet hetzelfde doel, maar je zet je leerlingen wel aan tot evalueren en reflecteren. En dat kan voor een volgende les alleen maar profijt opleveren. Veel succes ermee!

Download hier:

drie inleverbakken voor zelf-assessment bij het inleveren van werk in de klas



    Laat een antwoord achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.