Schoolmanagement

Communiceren als een hamburger

Communiceren als een hamburger - Header

Werken in het onderwijs betekent goed communiceren. Of dat je nu als leerkracht een oudergesprek voert, als IB’er met een leerkracht in overleg zit of als directeur met je team aan de slag gaat… communicatie is de lijm die een goede school bij elkaar houdt. Daarom vandaag twee tips om jouw communicatie met anderen te verbeteren.

De “hamburger” techniek

Ook wel bekend als de sandwich techniek. Deze is makkelijk te gebruiken als je een email moet sturen waarin je een lastige boodschap moet overdragen. Een hamburger bestaat uit twee halve broodjes, maar het gaat natuurlijk om het vlees in ’t midden. Dus op die manier deel je jouw boodschap ook in:

  • Positieve start (benoem iets dat goed gaat, iets positiefs, iets waar je blij over bent.)
  • Geef de eigenlijke boodschap.
  • Sluit weer met iets positiefs af.

Waarom zou je op deze manier communiceren? Simpel: door positief te beginnen breng je de ander in een welwillende stand om naar jou te luisteren. Je zegt immers iets leuks of aardigs, hierdoor staat de ander automatisch meer open voor de boodschap die je te vertellen hebt. Let op je intonatie en de daadwerkelijke boodschap, anders ontstaat snel het “ik voel een maar…” effect. Daarmee is je positieve start niet meer dan een opwarmer om snel te zeggen “maar” en vervolgens maak je jouw positieve start zelf ongedaan. Kies daarom voor zaken die los staan van elkaar. Op die manier blijft jouw positieve start overeind, ook al breng je de lastige boodschap daarna.

Sluit ook altijd positief af. Waarom? Je kent het vast wel: je hebt een rotdag op je werk. Dingen gaan niet zoals ze lopen en je zit na afloop van de dag teneer geslagen voor je uit te staren. Dan loopt er een collega binnen en die geeft je een enorm blije boodschap over iets wat jij eerder die week had gedaan. Resultaat? Je gaat blij naar huis en kunt de vervelende dag meteen in perspectief plaatsen. Hoe je iets afsluit is enorm belangrijk, voor jezelf en voor de ander. Zorg daarom altijd dat dit op een positieve manier gebeurt. Daarmee bewaar je een open houding naar de ander en gooi je de communicatie niet op slot.

Zorg natuurlijk altijd dat de positieve boodschappen die je geeft ook oprecht gemeend worden. Een gemaakte boodschap zal een averechts effect hebben dus denk bewust na over jouw keuze.

Geef ’t slechte nieuws snel

Als de “hamburger” van jouw gesprek slecht nieuws betreft is het belangrijk dat je hier snel aan toe komt. Vaak hebben we de neiging om niet gelijk tot de kern te komen als we een slecht nieuws gesprek moeten voeren.

Zorg ook dat de voorwaarden voor een gesprek in orde zijn. Emoties zitten een goed gesprek in de weg en moeten eerst opgeruimd worden. Daar kun je hier meer over lezen.

Natuurlijk doorloop je kort de stappen die ervoor zorgen dat je goed het gesprek kunt beginnen. Val dus niet meteen met de deur in huis, maar zorg wel dat je de kern van het slechte nieuws binnen de eerste paar minuten geeft.

In een slechtnieuwsgesprek voelt iemand namelijk al heel, heel snel aan dat er iets staat te gebeuren. Hoe langer jij er dan omheen blijft draaien, hoe moeizamer het gesprek ook zal verlopen. Zorg daarom dat je het gesprek formeel start en daarna tot de kern komt met de boodschap.

Heel veel succes met het uitproberen van deze techniek!

Communiceren als een hamburger - Pinterest



    Laat een antwoord achter

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.