Een prikbord als “display board”: Voorzetsels

Een prikbord in de klas. Wat doe je ermee? De ene leerkracht gebruikt het als tentoonstelling waar soms vijf maanden lang dezelfde tekeningen hangen. Een ander gebruikt het als persoonlijk administratie bord. Weer een ander gebruikt het actief als onderdeel van de leeromgeving. Je kunt er ook functioneel je klas mee inrichten. In dit bericht kijken we naar voorzetsels, hoe je deze op een leuke manier tentoon kunt stellen in je klas....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 25 februari, 2018 · 3 min · Jaap Marsman

Whiteboard indeling: Planning, doelen & dagen van de week

In de meeste leslokalen hangen inmiddels digitale lesborden. Een geweldig middel voor het onderwijs, al blijft er ook de noodzaak om bepaalde zaken permanent zichtbaar te hebben. De meeste digitale lesborden hebben om deze reden dan ook een whiteboard aan de zijkant hangen. Hier kun je eenvoudig en snel dingen opschrijven. Meestal doe je dit even tussendoor terwijl je lesgeeft. Voor je leerlingen is dat soms wat verwarrend. Binnen enkele minuten staan er meerdere dingen op het bord en is het lastig om de structuur te ontdekken....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 25 februari, 2018 · 1 min · Jaap Marsman

De checklist is het antwoord

Een tijdje terug las ik het boek Het Checklist Manifesto van Atul Gawande (2011). De boodschap was helder: we maken teveel onnodige fouten in ons werk. Het komt te vaak voor dat we processen en routines in ons hoofd vasthouden, maar deze nergens vastleggen. En zodra het dan te druk wordt gaat het mis, want we kunnen ons wel eens vergissen. Het leiden van een school is een wirwar aan systemen, processen en procedures....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 22 januari, 2018 · 3 min · Jaap Marsman

Differentiatie is te doen #1: De zeven vormen van differentiatie

In de serie “Differentiatie is te doen” kijk ik naar verschillende voorbeelden hoe je eenvoudig differentiatie kunt toepassen in je klas. In dit bericht beginnen we met de basis: zeven vormen waarop je kunt differentiëren. Noodzaak om te differentiëren Differentiatie gaat uit van verschillen in de klas. Of je nu op een gymnasium lesgeeft of op een basisschool: er zitten altijd verschillen in je klas. Differentiatie gaat er dan ook vanuit dat je rekening houdt met verschillen in:...

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 22 januari, 2018 · 3 min · Jaap Marsman

De kracht van het draaiboek

Altijd dezelfde mensen die dezelfde activiteiten organiseren? Dat zijn bekende praktijken in een school. Evenementen en feesten hangen vaak vast aan de mensen die het organiseren, omdat ze snel kunnen schakelen en weten wat er moet gebeuren. Dus waarom zou je dit dan in een draaiboek moeten vastleggen? Als een activiteit altijd goed georganiseerd wordt door dezelfde persoon, dan is het toch in orde? Maar er zit ook een keerzijde aan....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 21 januari, 2018 · 3 min · Jaap Marsman

Maak van je klas een groep

Een klas krijg je aan het begin van het jaar, een groep maken kost werk. Hoe je vervolgens met die klas aan de slag gaat om er cohesie in aan te brengen is een uitdagende klus. Als het lukt haal je er enorm veel waardering uit en zullen je leerlingen altijd positief terugdenken aan de tijd dat ze bij je in de klas hebben gezeten. Kees van Overveld heeft er twee uiterst bruikbare boeken over geschreven voor het primair en voortgezet onderwijs met de titel Groepsplan Gedrag(Overveld, 2014, 2017)....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 21 januari, 2018 · 4 min · Jaap Marsman

Schrijven met de verhalenberg

Heb je ook moeite om je leerlingen een boeiend verhaal te laten schrijven? De één komt niet op gang en de ander weet niet te stoppen. En vervolgens zit je na afloop weer te staren naar die stapel nakijkwerk. Het nakijken van een stelopdracht is een hele opgaaf. Tuurlijk, een ellenlang verhaal lukt nog wel. Twee ook nog wel. Maar na drie? Of vier? Hoe zorg je toch dat die leerlingen een mooi verhaal schrijven?...

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 21 januari, 2018 · 5 min · Jaap Marsman

Zelf-Beoordeling: Drie inleverbakken

Vandaag een eenvoudige tip om een stukje zelfbeoordeling in te voeren in je klas: een inleversysteem met drie inleverbakken. Of je je leerlingen nu zelfstandig laat nakijken of niet, het is altijd aan te bevelen om te kijken hoe ze erover denken als ze hun werk inleveren. Waarom zou je dat willen doen? Het leert leerlingen reflecteren op hun werk. Het kost niet veel tijd. Het geeft je direct feedback op de verwerking van je les....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 21 januari, 2018 · 3 min · Jaap Marsman