Vrijgevigheid en dankbaarheid als schoolleider

De positie van schoolleider is (samen met die van de leerkracht) de belangrijkste factor voor het succes van leerlingen. Als schoolleider beïnvloed je de schoolcultuur, stel je de norm en ben je het voorbeeld voor je team. Vandaag kijken we naar het belang van vrijgevigheid, iets wat nauw verbonden is met dankbaarheid en een positief effect heeft op de relaties die je als schoolleider met je team opbouwt (Howells, 2013)....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 4 april, 2018 · 5 min · Jaap Marsman

30 Vragen om jezelf te stellen nadat je een toets hebt afgenomen

Vandaag een bericht waarmee ik het eens over een andere boeg gooi. Geen statement vóór of tegen de “toetscultuur”. Ook geen statement dat m’n autocorrectie hier poetscultuur van wilde maken. Al zou die verandering wel enorm schone scholen opleveren in Nederland. Want of het nu summatief of formatief is, we toetsen wat af in het onderwijs. En daarom is het wel eens handig om daar bij stil te staan. Dus vandaag 30 vragen om zelfreflectie uit te lokken....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 2 april, 2018 · 2 min · Jaap Marsman

Differentiatie is te doen #3: Preteaching

Je hebt in een eerder bericht gekeken naar de zeven vormen van differentiatie in je planning. Vervolgens heb je geoefend met differentiatie in je lesdoelen. Als je deze zaken op orde hebt en je lessen liggen klaar, dan kun je gaan kijken naar de leerlingen bij wie je moeilijkheden verwacht. En wat je daar kunt doen? Preteaching. Wat is preteaching? Preteaching komt uit het Engels, letterlijk vertaald betekent het zoiets als “vooraf lesgeven”....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 29 maart, 2018 · 4 min · Jaap Marsman

Takenlijst voor de klassendienst

Een belangrijke verantwoording in veel scholen is de klassendienst. Wekelijks zijn er (meestal) twee leerlingen die tijdens schooltijd én kort daarna helpen met verschillende klusjes. Klassendienst is iets wat in de meeste klassen op weinig weerstand stuit. Natuurlijk zijn er altijd leerlingen die het met meer verve en enthousiasme doen. Stiekem is het een heel handig moment voor jou als leerkracht om ook een band op te bouwen met verschillende leerlingen die je normaal niet zo veel spreekt....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 26 maart, 2018 · 2 min · Jaap Marsman

Vijf tips voor zichtbaar leiderschap

Als schoolleider loopt je agenda over. Of je nu directeur, adjunct-directeur of middenmanager bent: er is altijd een deadline in beeld, een overleg in de agenda of een email van een ouder die al vier dagen op antwoord wacht. Zichtbaar zijn in je eigen school? Dat komt na dit telefoontje … Herkenbaar? Ik denk het wel: schoolleiders hebben het druk. De dagen vullen zich met allerlei activiteiten, van teamvergaderingen tot jaarplanningen en alles wat er tussendoor komt … en in die drukte vergeet je dan wel eens waar we eigenlijk werken: op een school....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 22 maart, 2018 · 5 min · Jaap Marsman

Klassengedicht

Net als het voorgaande bericht over het twee-minuten-per-woord opstel is het bericht van vandaag een lesidee. Het is een opdracht om tot een klassengedicht te komen. En met deze werkvorm lukt het leerlingen eenvoudig om een eigen gedicht te schrijven. Dit bericht was oorspronkelijk gepubliceerd op mijn oude website Onderwijz.nl, welke nu al een aantal jaar uit de lucht is. Vandaar hier een update! Lesinhoud Laat de leerlingen allemaal een regel opschrijven....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 19 maart, 2018 · 2 min · Jaap Marsman

Differentiatie is te doen #2 – Lesdoelen op drie niveaus: Moeten, Zou Kunnen & Kan

In het vorige bericht in deze serie zijn we ingegaan om de zeven manieren waarop je differentiatie mee kan nemen in je planning. Vandaag gaan we daarmee verder en kijken we naar het formuleren van je lesdoelen. “Dat doet de methode toch al voor mij?” Even overdrijven. In Nederland wordt les gegeven vanuit methodes en als je op de eerste schooldag op pagina 1 begint, ben je aan het eind van het jaar door het boek heen....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 15 maart, 2018 · 5 min · Jaap Marsman

Twee-minuten-per-woord stelopdracht

Vandaag eens geen bericht of werkblad, maar een lessuggestie. Het is een stelopdracht die ik geregeld gebruik als ik tussendoor een klas op moet vangen. Of het nu gaat om drie vwo of groep zes, tot nu toe heb ik in alle groepen succes gehad hiermee. Dit bericht was oorspronkelijk gepubliceerd op mijn oude website Onderwijz.nl, welke nu al een aantal jaar uit de lucht is. Vandaar hier een update!...

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 12 maart, 2018 · 2 min · Jaap Marsman

Boekverwerking in de klas: Twee werkbladen om te gebruiken

Als leerlingen een boek uit hebben, wat doe je dan? Vandaag wil ik twee mogelijkheden wat verder bekijken: het boekverslag en een uitgebreidere boekverwerking. Samen zorgen ze voor de nodige variatie en differentiatie. Een mooie manier om aan boekpromotie te doen in je klas! Het boekverslag Boekverslag PO A4  Een boekverslag dat ingezet kan worden in het primair onderwijs zodra een leerling een boek heeft uitgelezen. Inmiddels is dit een bekend begrip op de meeste basisscholen....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 7 maart, 2018 · 3 min · Jaap Marsman

Gedragsboekje: werk samen met een leerling aan gedrag

Vandaag in de categorie “Lespraktijk” geen lessuggestie, maar een middel om gedragsmanagement te bevorderen in je klas. Met het gedragsboekje kun je een gedragsdoel stellen en hier samen met één leerling aan werken. Kies de momenten De kracht van het gedragsboekje zit in het feit dat de leerling samen met je in gesprek gaat. Je stelt samen een doel om aan te werken en evalueert dit op drie gezette momenten tijdens de dag....

Laatst bijgewerkt op: 3 september, 2023 · Origineel bericht: 5 maart, 2018 · 3 min · Jaap Marsman